Objawy i profilaktyka żylaków

Objawy żylaków

Zaawansowane żylaki są widoczne gołym okiem. Czy jednak da się rozpoznać symptomy, które mogą świadczyć o ich pojawieniu się? Sprawdź, które sygnały powinny cię zaniepokoić.

• Obolałe, ciężkie nogi. Niedogodność ta jest najbardziej odczuwalna wieczorem oraz po ćwiczeniach.
  • Pojawiające się pajączki, szczególnie w okolicy kostek oraz pod kolanami.
  • Obrzęk kostek, szczególnie nad ranem.
  • Pojawiające się zmiany na skórze (zaczerwienienie, suchość, swędzenie), a także brązowo-żółte zabarwienie skóry.
  • Często odczuwane kurcze.
  • Trudno gojące się drobne ranki na skórze.
  • Kłopoty ze staniem w jednym miejscu.
  • Ból pojawiający się w pachwinach lub pod kolanami.

Profilaktyka żylaków

Szacuje się, że prawie połowa Polaków cierpi na żylaki. Brak skutecznej profilaktyki może wiązać się z ich wystąpieniem, nawet, jeżeli ktoś nie jest genetycznie nimi obciążony. Warto wiedzieć zatem, jak zmienić swój tryb życia, by uchronić się przed tą chorobą.

Jak uniknąć żylaków

• Unikaj długiego siedzenia lub stania. Jeżeli musisz siedzieć dłużej w jednej pozycji, nie zakładaj nogi na nogę. Staraj się robić przerwy – rób krótkie ćwiczenia, takie jak stawanie na palcach, czy unoszenie nóg powyżej poziomu serca (połóż nogi na biurku i zostań w tej pozycji przez kilka minut).
  • Utrzymuj stałą wagę ciała. Jeżeli ważysz zbyt dużo, zgub zbędne kilogramy.
  • Unikaj noszenia zbyt obcisłych ubrań i bielizny, zwróć uwagę na to, by części garderoby przede wszystkim nie opinały cię w talii, pachwinach, nogach.
  • Regularnie uprawiaj sport – wpłynie to nie tylko korzystnie na przeciwdziałanie żylakom, ale także na twój ogólny stan zdrowia.
  • Odciążaj nogi – rób to tak często, jak tylko możesz. Absolutne minimum to jedna „sjesta” dla twoich nóg w ciągu dnia trwająca przynajmniej pół godziny.
  • Noś specjalną bieliznę. W aptekach znajdziesz specjalne podkolanówki oraz rajstopy uciskowe.
  • Unikaj wysokich obcasów, pończoch i ciasnych rajstop.
  • Ogranicz alkohol, który powoduje poszerzenie żył.
  • Unikaj kąpieli w gorącej wodzie oraz intensywnego opalania.

Czym są żylaki

Żylaki to poszerzone żyły powierzchowne, które są następstwem niewydolności żylnej. Najczęściej występują one na kończynach dolnych, choć mogą dotyczyć również innych miejsc.  W zależności od ich zaawansowania muszą zostać poddane leczeniu. Żylaki to nie tylko problem estetyczny, który dotyczy kobiet oraz mężczyzn, to przede wszystkim problem zdrowotny, który wymaga fachowej diagnozy i właściwego leczenia.

Jak powstają żylaki?

Krew, która jest pompowana przez serce dociera do wszystkich organów w naszym ciele. Jej powrót jest już znacznie trudniejszy. By wrócić z nóg do serca, krew musi pokonać siłę grawitacji, pomagają jej w tym mięśnie nóg, a także zastawki żylne. Jeżeli mięśnie nóg nie pracują, co może być spowodowane na przykład długim siedzeniem lub staniem, krew zaczyna zalegać w żyłach (nie ma jak powrócić), efektem tego jest zwiększone ciśnienie krwi. Zbyt długi zastój krwi może prowadzić do powstania żylaków, narażone są na to przede wszystkim osoby genetycznie obciążone żylakami, lecz nie tylko. Zaleganie krwi, czyli zbyt długi nacisk na żyły sprawia, że zastawki tracą swoją podstawową funkcję i przestają się domykać. Krew nie ma jak powrócić do serca, więc zaczyna się cofać. W efekcie tego żyły zaczynają się poszerzać i nie wracają już do swojego pierwotnego kształtu. Rozszerzenie żył powoduje powstanie żylaków, czyli nieestetycznych zgrubień, które są widoczne pod skórą. Początek powstania choroby może być bezobjawowy, lub objawy mogą być słabo zauważalne, po pewnym czasie chory zauważa u siebie takie dolegliwości jak obrzęki, uczucie ciężkości nóg i ogólne ich zmęczenie, pojawia się również ból nóg oraz ich drętwienie.

Kto jest zagrożony powstaniem żylaków?

Na niewydolność żylną może zachorować każdy. Wbrew pozorom żylaki nie występują tylko u osób obciążonych genetycznie, ale także u tych, które prowadzą nieodpowiedni tryb życia. Warto wiedzieć, co ma wpływ na pojawienie się żylaków.

Skłonności dziedziczne

Nie ulega wątpliwości, że występowanie żylaków w rodzinie zwiększa możliwość ich pojawienia się. Dlatego osoby z dziedzicznymi skłonnościami do ich powstawania powinny zwrócić szczególną uwagę na profilaktykę oraz prowadzenie odpowiedniego trybu życia.

Wiek pacjenta

Ryzyko zachorowania na żylaki wzrasta wraz z wiekiem.

Nieodpowiedni tryb życia

Żylaki pojawiają się najczęściej u tych osób, które podczas codziennego dnia w pracy zbyt długo stoją lub siedzą. Te pozycje uniemożliwiają prawidłowe odprowadzenie krwi z nóg. Niewydolność żylna często pojawia się u osób pracujących jako kierowcy, fryzjerzy, księgowi czy informatycy.

Płeć

Żylaki znacznie częściej występują u kobiet niż u mężczyzn. Wpływ mają na to zmiany hormonalne związane z ciążą lub menopauzą. Hormonalne terapie zastępcze, a także tabletki antykoncepcyjne mogą zwiększać ryzyko pojawienia się żylaków.

Otyłość

Osoby otyłe są o wiele bardziej narażone na ryzyko wystąpienia żylaków niż ich szczuplejsi koledzy i koleżanki.